TANEČNÍ KURZY

Proč u nás tancovat?
Protože, to co děláme, děláme s tou největší láskou. Máme štěstí, že naše práce je i náš koníček. Nevadí nám trávit celé dny a někdy i víkendy v taneční škole. Chceme se neustále zlepšovat a být inspirací pro naše svěřence. Výsledky jsou sice důležité, ale pro nás je na prvním místě spokojenost našich členů. Neumíme zázraky, ale snažíme se o poskytnutí zázemí a milujeme, když se k nám lidi každý den rádi vrací a cítí se u nás „jako doma“. Řídíme se heslem, že každý je výjimečný a každý může tančit. Všechny překážky bereme jako výzvu.

Věkové kategorie kurzů

DVK mini 4-5 let (*dětská věková kategorie)
Kurz je určen pro naše nejmenší svěřence. Lekce jsou vedeny formou zábavy a délka lekce je 1h. Cílem je, aby se děti naučily základní rytmiku, jednoduché kroky, které se budou rozvíjet dále ve starším ročníku, ale tím hlavním cílem je, aby děti odcházely z lekce šťastné a usměvavé.

DVK 6-7 let
Kurz je určen pro začínající školáky. Na lekci se děti učí základní kroky a pohyby streetdance. Lekce trvá 1h a v průběhu lekce se hodina odlehčuje krátkými tanečními hrami. Na konci lekce si děti odnášejí nové kroky, nebo krátkou sestavičku. Děti se už zúčastňují pohárových soutěží, tímto je připravujeme do staršího kurzu, kde jezdí na Mistrovské soutěže (vyšší kategorie).

DVK 8-11 let
Kurz je určen pro školáky na prvním stupni. Lektor naučí děti během celého školního roku širokou škálu kroků a lekce trvá 1,5h. Součástí lekce je rozcvička, nové kroky, protažení a v závěru se děti naučí sestavu, nebo dostávají taneční úkoly, případně dělají jammin (tančí na hudbu v kroužku). Děti se zúčastňují zimního soustředění, kde lektor vytvoří choreografii cca 3min. a s tou pak děti vystupují na vybraných soutěžích.

JVK 12-15 let (*juniorská věková kategorie)
Kurz je určen pro děti z druhého stupně základní školy. Lekce trvají 1,5h, kde lektor učí základy nejen hiphopu, ale i dalších streetových stylů. Důraz je kladen na rytmiku, bohatou škálu kroků a muzikalitu. Součástí lekcí jsou i battly a jammy. Cílem je zabavit, naučit a hlavně vést k vlastní zodpovědnosti. Junioři se taktéž zúčastňují soustředění a vystoupení.

HVK 16 let a více (*hlavní věková kategorie)
Kurz navštěvují studenti středních a vysokých škol, případně pracující. Lekce trvají 1,5h. Tanečníci se učí různé taneční styly, jako jsou základy hip hopu, funku, housu, atd, v kterých se pak nadále rozvíjejí. I tato kategorie se pravidelně zúčastňuje soutěží a battlů.

ROZVRHY CENÍK LEKTOŘI

ZÁPIS

Každý rok se koná zápis do našich tanečních složek. Přihlásit se může opravdu každý – nezáleží na dovednostech, ani věku. Rozhodující je pouze chuť k tanci.

Hlavní zápis do tanečních kurzů se koná vždy první týden v září.

Pokud jste zápis nestihli je samozřejmě možné se během roku dodatečně přihlásit. Stačí zavolat, napsat e-mail, nebo nás navštívit a po konzultaci s lektorem se dohodnete s vedením školy na Vašem zařazení. Pokud máte zájem o zápis do pravidelných hodin pro veřejnost (open class), je to možné pouze v případe, že zatím nedošlo k naplnění kapacity kurzu (víc informací na: info@b-original.cz, +420 734 498 184).

STÁHNOUT PŘIHLÁŠKU

Matyas Ramba tanec

TANEČNÍ STYLY

HIP HOP - Oldschool, Newschool

HIP HOP DANCE
Hip Hop jako takový je kultura, která vznikla v New Yorku. Tance, které se pak transformovaly ze soulového a funkového období, byly nadále tančeny již jen na nově se formující hip hopovou hudbu. To vše pak vedlo k vzniku dalších a dalších tanců. Všem těmto tancům se říkalo party dances – byly to tance, kterými se bavila mládež na party, jams a v klubech.

Hip hop jako tanec se vyznačuje zejména svojí originalitou. Každý, kdo cítí hudbu a umí si užívat pohyby tělem, tančí. Hip Hopové tancování lišíme dva základní směry. A to Old School (stará škola) a New School (nová škola). Tenhle (hip hop) styl tance se vyvíjel úzce při Hip Hopu jako takovém. Jak se vyvíjela hudba, tak pokročil tanec.

Old School
Tento směr se tančí již od počátku vzniku Hip Hopové kultury v 70tých letech a není tedy divu, že některé pohyby pochází taky z breaku (b-boyingu). Jeho kolébkou je východní pobřeží Spojených států. Taneční projev nutí tanečníka dělat pohyb směrem ven z těla. Tančí se tedy na svižnou hudbu, kde je tempo mnohem rychlejší než u New Schoolu.

New School
Hudba se začala zpomalovat a i její charakter se měnil až do té podoby, jak jej známe dnes. Bylo tedy na čase přijít s něčím novým. Tanečníci se toho velmi rychle ujali, a tak se objevovaly nové tance (styly) ze všech stran. Ve světě tento vývoj podpořily hlavně videoklipy některých umělců jako Snap nebo MC Hammer apod., Vývoj jde však stále rychleji a dnes již máme skutečně nepřeberné množství různých tanečních technik a tanců. New School se zkrátka dá tancovat mnoha způsoby, a tak taneční prvky a vazby závisejí zcela na cítění tanečníka nebo choreografa a samozřejmě na charakteru hudby.


LOCKING

Locking je taneční styl, který vznikal v klubech v LA počátkem roku 1970 a byl vytvořen DONEM CAMPBELLEM. Jde o funky style, který je založený na přesných pohybech, které jsou zakončené pózou nebo tzv. zmrzlou dobou za použití charakteristických prvků pro Locking, např.: point, up, lock, five. Používají se i gesta, pantomima nebo vtipné scénky.

Tento nový tanec se uchytil a dostal do televizní show SOUL TRAIN, kde měli tanečníci možnost pravidelně představit svůj freestyle formou ,,taneční,, přehlídky.

Cílem tohoto stylu je diváka pobavit, nejen tancem ale i vizáží tanečníka. Barevné čepice, buřinky, barevné trička a podklenky, kšandy byly pro Lockin vyloženě typické.

Většina pohybů měla svůj název, avšak ne všechny vytvořil Don Campbell. Na tvorbě tanečního stylu se podíleli i ostatní tanečníci, jako např. Scooby Doo, Skeeter Rabbit, Campbell Jr. a další. Některé z nich jsou např.: Scooby Doo, Lock, Double Lock, Which a way, Funky Chicken a spousta dalších.

Tito tanečníci byli také členy historicky nejznámější skupiny THE LOCKERS, která výrazně proslavila a dále šířila celý taneční styl.

POPPING

Popping je jeden z funkových stylů, který se začal rozvíjet v 70.letech a za tvůrce se považuje Sam Solomon, mezi tanečníky více známý jako Boogaloo Sam, který ještě dříve předtím vytvořil i styl s názvem Boogaloo či Boog style.

Popping je založený na technice rychlých kontrakcích a uvolnění svalů, tak aby způsobila trhnutí v těle, nazývané ,,pop,, anebo ,,hit,,. Ten musí být přesně načasovaný do beatu a synchronizovaný s rytmem hudby. Při každém ,,hitu,, údajně SAM vydechl ,,pop,, a odtud vznikl samotný název Popping.

V širším smyslu název popping zastřešuje několik dalších, sobě blízkých stylů a technik, které se kombinují právě s technikou poppingu a dotváří tak celkový dojem celého tanečního stylu.

Mezi tyto styly patří například: wavin‘, ticking, tutting, animation, strobing, robot, scarecrow a mnohé další.

Pokud mluvíme o funkových stylech, konkrétně poppingu, musíme zmínit THE ELETRIC BOOGALOOS, skupina která kombinovala popping a boogaloo a výrazně se podíleli na vývoji a šíření celého tanečního stylu.

HOUSE DANCE

Dalo by se říct, že House dance je kombinace různých prvků ze všech možných streetových tanečních stylů, který se primárně tančí do housové hudby. Základ tehdy tvořil footwork, jacking a lofting. Byl tvořen černými a latino Američany a jde v podstatě o improvizaci.

Vznik House dance
Housové tancování jako takové je o hodně starší jako housová hudba, která vznikla ve dřívějších 80tých letech na konci disko éry za času nočních klubů, jako je chicagský Warehouse, newyorský The Loft a Paradise Garage. Tenhle tanec se tak jmenuje, protože se spíš než na ulicích tančil právě v klubech. House si při svém rozvoji vzal mnoho z různých tanečních elementů, jako byla lindy éra, africké tance, latinské tance, brazilské tance, nebo jazz, step i moderna. Mnoho hiphopových tanečníků se s housem potkali a přinesli do něho nové kroky, ale navzdory tomu House dance není potomkem hip hopové kultury, nevznikl na ulici a převážně se tančí do housové hudby, nebo diska.

House dance je už celosvětově známý styl tancování a mnohdy se už v něm i soutěží a battluje.

Technika a podstyly
House dance do sebe začleňuje i pohyby od jiných zdrojů, jako je capoeira, step, jazz, bebop a salsa. Zahrnuje různé techniky, např.: skating, stomping a shuffling. Jeden z hlavních elementů house dance je technika zvaná jacking, která pochází z Chicaga.

Hlavními přispěvateli house dance scény ve Spojených státech jsou Brian „Footwork“ Green, Marjory Smarth, Caleaf Sellers, Ejoe Wilson, Terry Wright, Shannon Mabra, Tony McGregor a další…

B-BOYING (break dance)

B-Boying je akrobatický taneční styl, který stál za zrodu Hip Hopové kultury v 70.letech. Vychází z dosavadních tanečních stylů jako Brooklyn Uprock, Lindy Hop, Breakaway atd. Mezi jeho průkopníky patřili převážně členové pouličních gangů z Bronxu v New Yorku. Jeho pojmenování vzešlo poprvé, beze sporu, z úst DJ Kool Herce, který takto označoval elitu tanečníků na svých party.

Break dance(komerční název), využívá technik zvané : Toprock (základní krok na nohou), Uprock (náznaky souboje pomocí kroků), Footwork (pohyby nohou na zemi), Power Moves (veškeré silové prvky, na rukou, zádech nebo hlavě), Freeze (zastavení v určité akrobatické póze).

Po nějakém času si Bboying začalo oblibovat čím dále více lidí a začal se stávat populárním jak pro média, tak pro lidi z oblasti hip hop kultury.

Jedni z průkopníků Bboyingu, do teď velice uznávanými, jsou RockSteady Crew, kteří dali Bboyingu jiný smysl než jen vyřizování účtů mezi gangy. Hudba je nedílnou součástí tohoto tance, který zachází často i za hranice lidských možností. Za pomoci hudby každý tanečník vyjádři svůj „style“, který si sám zvolí a líbí se mu z jednotlivých technik (Toprocks, Foot­works), a nebo obtížnější a silově náročnější prvky (Power Moves, Tricks and Combos).

Každý, kdo však začíná s Bboyingem, by se měl z počátku naučit základy tzv. (Foundations), u kterých není těžké se je naučit, ale podat je takovým způsobem, který by ukázal, že jste opravdový Bboy (The Real Bboy).

DANCEHALL

Dancehall je taneční a hudební styl, který se zrodil na Jamajce. O Jamajce se tvrdí, že je to jedno z nejvíce nedoceněných míst ve světě, co se hudebního průmyslu týče. Hudební styly, které se zde narodily, však hluboce ovlivnily kořeny a vývoj taneční hudby.

Dancehall je hlasem obyvatelů Jamajky. Vyjadřuje skutečně to, co se děje na ostrově, ať už to jsou sociální problémy, obyčejný život obyvatel, zbraně, láska, sexualita, ostrov samotný, Bůh (rastafariánská tématika), zábava nebo tanec.

Samotná hudba nám napovídá, že Jamajčané jsou velmi živý a výrazný národ. Tancují nejen pro zábavu, tanec je pro ně skutečně vlastním osobitým projevem. V jejich kultuře jsou stále viditelné stopy mnoha tradičních tancům. Důraz je kladen na pohyby, rytmus a beat. Původně se tanec dancehall řadil mezi „social dances“ a měl upevňovat vztahy ve společnosti. Jednotlivé kroky spadaly pod konkrétní choreografie k různým příležitostem – vítání léta a zimy, narozeniny, slavnosti. Až dnešní doba pozměnila jejich funkci a dancehall se stal hlavně tancem pro zábavu (nejznámější a nejdéle přetrvávající party se jmenuje Passa Passa), jehož základní kroky zná snad každý obyvatel Jamajky.

Nové pohyby dancehallu se nechaly inspirovat hip hopem, a tak ve většině videoklipů běžících na hudebních satelitních kanálech, najdeme propojení obou stylů. Naopak v hip hopových videoklipech najdeme pohyby jako: The butterfly, The bogle, Heel-Toe, Blazay-Blazay, Pon de river Pon de bank, Tunda clap, Rock away, Tek Weh Yuhself, Whine up, Dutty Wine a další.

Mezi první jamajské umělce, kteří svůj tanec ukázali světu, patří bezesporu Elephant man, který v roce 2003 vyslal do světa singl s videoklipem Pon di river, pon di bank (pon di river, down di flank, give dem a run). Na západní polokouli se mezi průkopníky řadí Sean Paul nebo Bennie Man.

Kreatoři: Bogle „Mr. Wacky“, Ding Dong, John Hype, Ice, Sadiki

K nejslavnějším jménům dancehallové scény patří i Yellowman, Barrinton Levy, Sister Nancy, Shabba Ranks, Bounty Killer, Buju Banton, Sizzla, Capleton, General Levy, Ninjaman, Vybz Cartel, Movado, Lady Saw, Serani, Ding Dong, RDX, TOK a další.

Mezi celebrity v hudebním světě, které mají jamajské kořeny, a o kterých možná ani nevíme, patří KRS One, Notorious B.I.G., Busta Rhymes, Nicky Minaj.

KRUMP

Krump je forma pouličního tance pocházející z Los Angeles. Jeho vznik se datuje kolem roku 2001. Krump se dá charakterizovat jako vysoce energický, expresivní a emotivní tanec plný dynamických pohybů a bojového vyjádření. Velmi dobře jej vystihuje svůj vlastní název K.R.U.M.P. což je zkratkové slovo pro Kingdom Radically Uplifted Mighty Praise.

Zakladateli krumpu jsou Tight Eyez, Big Mijo. Dříve tito mladí a nadějní tanečníci z drsných čtvrtí Los Angeles tancovali pod vedením populárního Tommy the Clowna, kdy vystupovali na rodinných oslavách a různých narozeninových párty v South Central Los Angeles. Tanec pro ně byl únikem před krutostí a nebezpečím každodenního života. Jejich styl tancování (clowning), připomínající pohyby klaunů v kombinaci s hip hopovými prvky tehdy velice zaujal spoustu dalších mladých tanečníků z ulice a získal si v Los Angeles obrovskou popularitu. Později si v té době již zkušení Tight Eyez, Big Mijo a Lil‘ C spolu s dalšími tanečníky osvojili novou vlastní taneční techniku a pohyby, které byly silně ovlivněny tvrdým životem v ulicích Los Angeles. Těmto pohybům stanovili přesná pravidla a dále rozvíjeli základní a pokročilé techniky. Svůj nový styl, na který byli náležitě hrdí pojmenovali Krump.

S krumpem jde také ruku v ruce víra v Boha a křesťanství. Většina tanečníků krumpu považuje tento tanec za dar a způsob jakým se mohou dostat blíže Bohu, který jim dává dostatek síly a inspirace. Tímto nastartovali novou éru ve street dance. Nezaměnitelná energie, jedinečné taneční vyjádření krumpu v kombinaci se spirituální složkou nemá obdoby. Krump dává také mnoha lidem víru a naději v lepší život. Tanečník krumpu je schopen skrze svůj tanec uvolnit různé druhy emocí a vzteku. Tight Eyez a Big Mijo zakládají jednu z prvních krump family KRUMP KINGS a posléze je následují další a další skupiny. Tyto skupiny se neustále konfrontují formou tanečního battlu či session. Tímto se krump velmi rychle posunuje kupředu a vyvíjí se nejrychleji ze současných tanečních stylů. Díky jedinečnosti si krump získal na popularitě a začal se objevovat v televizních klipech Missy Elliot či Chemical Brothers nebo v dnes již kultovních filmech jako je Rize nebo Stomp the Yard. Krump Kings se ale nenechají strhnout komercí, nezahálí a v čele s Tight Eyezem se vydávají jako věrozvěstové krumpu na turné po celém světě, kde učí techniky a správné zásady. Na celém světě krump získává čím dál větší oblibu tanečníků a stává se nejen oblíbeným tancem, ale i životním stylem. Nyní se krumpuje v USA, Kanadě, Brazílii, na Havaji, JAR, Anglii, Francii, Německu, Holandsku, Španělsku, Polsku, ČR, Ukrajině, Bulharsku, Rusku, Japonsku, Korei, Novém Zélandu, Austrálii.

Krump families mají dokonce svoji hyerarchii. V čele stojí Big homie následován svými homies a nově příchozí členové zvaní lil’homies prochází speciálním přijímacím battlem a aby si všicni členové skupiny udrželi svůj respekt, vyzvou se na taneční battle. Krump sám o sobě se může na první pohled zdát jako agresivní, ba dokonce negativní tanec, avšak díky své energii ze sebe může tanečník uvolnit jakékoliv emoce pozitivní formou tance. I právě proto se krump využívá k urovnání sporů mezi jednotlivci či skupinami, ale skutečný souboj je to poslední na co tanečníci v daný moment myslí.

CHOREO

Můžeme slyšet a vidět několik různých názvů pro styl tance, ať už je to L.A.Style, MTV Dance nebo Komerční HipHop. Jedná se o moderní taneční styl, který se vyznačuje náročnými choreografiemi přesně vystihující hudební podklad (tančí se na text).

Choreografie vypráví příběh dle textu skladby za použití pomalých a rychlých kroků, izolací a toček. A tak se skladba samostatně rozděluje do zpěvu, rapu, melodií, beatů nebo efektů.

Jeho vývoj probíhal ve dvou etapách. Z jedné strany to byl vliv jazzu a moderního tance a na druhé straně to byla celá Hip Hopová kultura. Proto zde najdeme pohyby z různých tanečních stylů, ze kterých L.A. Style vlastně celý vznikl.